2025-02-20

Wszczęcie kontroli celno-skarbowej. Co dalej?

Praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców

2025-02-20

Wszczęcie kontroli celno-skarbowej. Co dalej?

Praktyczny przewodnik dla przedsiębiorców

Kontrola celno-skarbowa to narzędzie organów Krajowej Administracji Skarbowej do weryfikacji m.in. prawidłowości rozliczeń podatkowych. Jest to najbardziej zaawansowane narzędzie w arsenale środków kontrolnych KAS, które co do zasady ukierunkowane jest na zwalczanie oszustw podatkowych, a nie weryfikowanie rozliczeń przedsiębiorców popełniających drobne błędy księgowe.

Do końca III kwartału 2024 r. wszczęto w Polsce 5213 kontroli celno-skarbowych. Choć ilość kontroli celno-skarbowych w ostatnim okresie nieznacznie spada, podkreśla się ich coraz większą skuteczność. Wszystko dzięki stale udoskonalanym narzędziom analitycznym organów oraz rosnącej digitalizacji rozliczeń podatkowych.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej. Co dalej?

Dzień doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej jest datą wszczęcia kontroli. Czas po odbiorze upoważnienia, to dobry moment na weryfikację rozliczeń podatkowych. W upoważnieniu zostanie wskazany zakres kontroli np. rozliczenie podatku VAT za 2023 r., co ułatwia dokonanie weryfikacji.

Opcja I: „mam coś na sumieniu”

Na tym etapie, tj. w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej, kontrolowanemu przysługuje uprawnienie do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą.

Kiedy zidentyfikowaliśmy błędy w rozliczeniach podatkowych, korekta wraz z zapłatą zaległości podatkowych i odsetek może się okazać najlepszym możliwym rozwiązaniem. Gdy organ uwzględni złożoną korektę deklaracji i zawiadomi o tym kontrolowanego, kończy to kontrolę celno-skarbową.

Opcja II: „Nie widzę podstaw do korekty”

W przypadku braku korekty w terminie 14-dniowym, upoważniony organ przeprowadzi kontrolę celno-skarbową zgodnie z obowiązującymi procedurami. W toku takiej kontroli organ może np. przesłuchiwać świadków, wzywać kontrolowanego do złożenia wyjaśnień i przedstawienia dokumentów. W trakcie trwania samej kontroli korekta rozliczeń podatkowych w jej zakresie nie będzie możliwa.

Na każdym z powyższych etapów kluczowa będzie pomoc profesjonalnego pełnomocnika specjalizującego się w kontrolach i postępowaniach podatkowych. Etap zbierania dowodów jest zazwyczaj kluczem do ewentualnej skutecznej obrony swojego stanowiska przed sądami administracyjnymi.

Niekorzystny wynik kontroli

Po zakończeniu czynności kontrolnych dokonywanych w czasie trwania kontroli celno-skarbowej, co do zasady, sporządza się wynik kontroli. Doręczenie wyniku kontroli kończy kontrolę celno-skarbową. Od tego momentu, w terminie 14 dni można ponownie skorygować deklaracje podatkowe w zakresie objętym przeprowadzoną kontrolą.

W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości oraz braku korekty podatnika, kontrola celno-skarbowa przekształca się w postępowanie podatkowe, które będzie zmierzało do wydania decyzji I-instancyjnej.

Od takiej decyzji przysługuje odwołanie do organu podatkowego wyższego stopnia. W przypadku, gdy również organ II instancji wyda decyzję niekorzystną dla podatnika, można wnieść skargę do sądu administracyjnego.

Zobacz więcej aktualności

  • Zmiany w podatku Belki

    Zmiany w podatku Belki Minister Finansów Andrzej Domański zapowiedział, że w kwietniu poznamy szczegóły dotyczące planowanych zmian w podatku od niektórych zysków kapitałowych. Ministerstwo pracuje nad mechanizmem jego obniżenia. Przypomnijmy, że podatek…

    Więcej
  • Zapowiedź zmian w przepisach dotyczących MDR – zmiana na lepsze?

    Przepisy dotyczące MDR obowiązują już od 1 stycznia 2019 roku. Liczba zgłaszanych przez podatników schematów podatkowych może zrobić wrażenie. Ministerstwo Finansów przygotowało statystyki, z których wynika, że w latach 2019-2024 pierwotnie…

    Więcej
  • NSA potwierdza prawo do dokonywania odpisów amortyzacyjnych przez spółki nieruchomościowe

    Istotą sporu były wątpliwości interpretacyjne dotyczące wprowadzonego w 2022 r. art. 15 ust. 6 Ustawy o CIT, a konkretnie możliwości zaliczenia przez spółkę nieruchomościową do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od wartości…

    Więcej
Wszystkie aktualności